středa 22. února 2012

Zodpovědnost = ctnost

Ať hází kamenem, kdo je bez viny.
Každý hodil.
Každý  trefil.
A všichni byli potrefení.

Nemám ráda, když člověk háže špínu na druhé. Když se dva pohádají a vidí chyby všude, jen ne na sobě. Viní za problémy osud, Boha, Pučmelouda, Frantíka od vedle a nikdy je nenapadne zamést si před vlastním prahem. A ubližují všem v okolí. A proč by nemohli? Jim taky přece bylo strašlivě ukřivděno.

Ne, na hádku jsou třeba dva, pokud nejste nějak psychicky chorý a nepohádáte se sám se sebou. Nikdy není vina jenom na jedné straně. Každý přispěl něčím špatným a výsledek je práce obou.

Jeden můj kamarád je známý tím "že se umí velice dobře vyhnout zodpovědnosti". Ať cokoliv zničí, zkazí nebo jakkoli jinak podělá, nikdy to není jeho vina. Vždycky za to můžou "erupce na slunci nebo nějací trpajzlíci". Zní to skoro nemožně, ale ten člověk se dokáže vykroutit z čehokoli a každý problém po něm sjede jako voda po kachně. Sám to považuje za svou nejlepší vlastnost.
Já za tu nejhorší.
Protože mu bude vždycky bránit v tom, aby dospěl a stal se dobrým chlapem.

Je to přece důležité, převzít zodpovědnost za své činy a tedy jednat jen podle nejlepšího vědomí a svědomí. Vědět, že existují hranice, za které se prostě nechodí a že nemůžu dělat všechno, co se mi zamane bez trestu.
Každý něco pokazí. Ale pak je důležité to přiznat, přijmout trest, pokud nějaký je a poučit se z toho pro budoucnost. A to je to nejduležitější.

Rozhodovat se a vědět, že je to moje vlastní rozhodnutí.
 A stát si za ním.

Protože jsme lidé, obratlovci, a to znamená co?
Že máme páteř.
Když ale vidím chování některých, tak mám pocit, že jsou měňavky. 
Ale to je od dost kmenů níž!

2 komentáře:

  1. Souhlasím. Jako chyba je v 99 % na obou stranách, ale to si většinou lidé nepřiznají, že udělali nějakou chybu.
    Já toto pozoruju na spolužácích, někdo něco udělá, něco tím zkazí, ale může za to někdo jinej.
    Je to trapný, pokud chtějí někdy dospět, měli by převzít odpovědnost za své činy.

    OdpovědětVymazat
  2. Toto je to co děsně nemám ráda. Zvlášť když se mi takto rozhádají dva blízcí lidi. Jenže prostě je to chyba toho druhého, který se choval úplně blbě a ten první už je v právu i když se taky nezachoval pěkně.

    OdpovědětVymazat