středa 23. května 2012

Deset malých černoušků - jedna z nejlepších detektivek

http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_203503_main.jpgKdyž člověk má rád záhady a rád sleduje vyšetřováním s nějakým detektivem " po boku", časem určitě musí narazit na Agathu Christii. Neříká se jí královna detektivky jen tak, množství jejích knížek je snad nekonečné. Jen se podívejte u vás v knihkupectví, kolik polic zaberou černé knížky s barevnými nápisy. Většinou je jí pro jistotu věnován celý stojan.

V jejích knihách se objevuje mnoho detektivů.
Nejznámější je asi Hercule Poirot, kterému neustále někdo komolí jméno. Za mě musím říct, že mě tenhle malý mužíček s knírem prostě nenadchnul. Mám pocit, že jeho charakter je moc placatý. Nepřijde mi realisticky popsaný, není zajímavý.
To už mám radši slečnu Marplovou. Přijde mi jako originálnější postava. Žena, stará, ale pro všechny vrahy, zloděje a jiné kriminálníky, je nebezpečnější než kdejaký policista.

Ale teď už ke knížce....
Na ostrov se "náhodou" dostane deset různých lidí. Něco je spojuje - každý z nich spáchal zločin. Někoho zabili. Hned první den po večeři se ozve hlas, který nad všemi přítomnými pronese obvinění z jejich činů. A porcelánové figurky černoušků začínají pomalu mizet. Lidé pomalu umírají podle říkanky:
Deset malých černoušků hostil děda Vševěd,
jeden z nich se zakuckal, zbylo jich jen devět.
Devět malých černoušků chtělo sypat kosům,

jeden se včas nevzbudil, zbylo jich jen osm.
Osm malých černoušků vyšlo si hrát před dům,
jeden z nich se potloukal, zbylo jich jen sedm.
Sedm malých černoušků šlo naštípat klest,
jeden z nich se posekal, zbylo jich jen šest.
Šest malinkých černoušků chtělo vybrat med,
čmelák píchl jednoho, zbylo jich jen pět.
Pět malinkých černoušků k soudu spolu míří,
jeden z nich se soudcem stal, zbyli jenom čtyři.
Čtyři malí černoušci nechali všech pří,
jeden z nich šel pasti klást, šli do světa tři.
Tři malincí černoušci šli ulovit lva,
medvěd sežral jednoho, zbyli jenom dva.
Dva malincí černoušci chodili dvě hodiny,
jeden klesl na skále, a tak zbyl jen jediný.
Jeden malý černoušek vztek měl na svět zrádný,
proto se sám oběsil - a tak nezbyl žádný.


Je to napsané skvěle. Vina přeskakuje z jednoho člověka na druhého a vždy, když máte pocit, že už víte, kdo je vrah, tak váš podezřelý zemře. Je to dokonale zamotané.
Na konci je jen jeden ostrov, deset mrtvých lidí....a vrah nikde. Jen jedno vysvětlení....(,které samozřejmě neprozradím :D)

Do poslední stránky je tato kniha napínavá a často mě uváděla do naprostého úžasu. Je napsaná čtivě, takže pokud si ji půjčíte/koupíte, tak si nezapomeňte najít čas na přečtení celé knihy najednou. Věřte mi, je to lepší, pokud totiž přestanete se čtením, budete nervozní a budete toužit po tom, zjistit jak to bylo. Odhalit to tajemstí a porozumět dokonale celému příběhu. A budete naprosto nemožní v tom, co byste měli dělat, když si budete přeříkávat tu krvelačnou říkanku.

Na konci knihy jsem netušila kdo je vrah (a to už jsem z detektivek vycvičená) a myslím, že i to ukazuje, že knížka je prostě skvělá.

Bohužel musím říct, že mě Christie vlastně zklamala, protože kromě Černoušků, kteří jsou doopravdy geniální a vypointovaní, mě nic od ní nějak extra nezaujalo.
Bylo to až moc průměrné na to, jak skvěle byla napsána kniha, o které je tento článek.

1 komentář:

  1. Tak to je jasné, že když si přečteš nejprve její nejlepší detektivku, tak že už ti pak bude každá další připadat jako průměrná a obyčejná.
    Navzdory tomu, že jsem však od této mé nejoblíbenější spisovatelky vůbec přečetla jako první knihu taky právě černoušky (měla jsem hrát generála McArthura ve školní hře, pak z toho bohužel sešlo), roste moje láska k ní s každou přečtenou knihou a po každé si odnáším velmi spokojený a naplněný pocit (mám seznam všech jejich vydaných knih a postupně odškrtávám...už jsem na čísle 18). Žádná mě ještě nenudila a pamatuji si zápletku i vyřešení každé z nich :-) Za sebe doporučuji určitě smrt na Nilu, vánoce Hercula Poirota nebo vraždy podle abecedy (i když já bych doporučila všechny, samozřejmě).

    OdpovědětVymazat