středa 11. července 2012

Kolik knížek přečteš, tolikrát jsi člověkem

Opět jsem žasla na votočvohoz fóru.
Jedna slečna se tam ptala na zkušenosti s maturitou z češtiny. Šlo jí o to, zda nějak solidně proleze, když nepřečte ani jedinou knihu. Korunovala to dokonce slovy, že za život přečetla jedinou knihu a ještě jí to trvalo strašlivě dlouho.
Když jsem napsala, že si podle mého lidé jako ona maturitu nezaslouží, tak napsala, že to přece nemohu myslet vážně.
Já to samozřejmě vážně myslela, smrtelně vážně.

Na jejím psaném projevu šlo vidět, že jediné co čte, jsou statusy na facebooku, které píší její podobně "myslící" kolegové. Tolik chyb jsem snad v životě neviděla. A že by třeba použila za slovem čárku a udělala za ní mezeru? Neexistuje. Slečna prostě píše, jak to na klávesnici padne.
Ostuda!

Nemyslím si, že každý musí knihy zbožňovat, ale být až takový "kacíř" se mi zdá moc.
Taky nejsem pohybově nadaná, ale rozhodně nečekám, že mi dobrá známka z tělocviku jen tak přistane na vysvědčení bez toho, abych se trochu zapotila a dala ze sebe všechno, co mám.

Naučit se knihy z cizích zápisků, to je jako nechat za sebe dělat kotouly někoho jiného. Myslím, že není nic špatného, když se studenti o poznámky a vypracování dělí, ale pořád musí platit pravidlo "já dám Čapka a ty dáš Kunderu". Pokud jeden pracuje a druhý se veze, není to dobré. V mých očích už Tito lidé kolikrát dostanou lepší známku než ti, co knihy opravdu přečetli.
A mají čisté svědomí a jsou na to hrdí.
Pak ještě pyšně prohlásí (jako další diskutující slečna): "Já nic nepřečetla a mám plný počet," už jen chybí dodat "héč".

Takže jsem zlá a zapšklá šprtka, když si myslím, že si taková individua maturitu nezaslouží?

13 komentářů:

  1. Nejsi zlá a zapšklá šprtka, plně s tebou souhlasím. Celkově, jakmile někdo prohlásí "Já nečtu.", když se ho zeptám, jakou knihu má nejraději, klesne v mých očích až nepopsatelně.

    OdpovědětVymazat
  2. Proč hned zlá a zapšklá? Mám stejný názor, já málem profackovala svého bratra,když mi oznámil, že nic číst nebude, že si jen stáhne obsah a já bych mu mohla říct, o čem děj je, protože já přece čtu hodně a obsahy děl,co jsem měla u matury si určitě pamatuju. Čtení není dobré jen na to, aby někteří prolezli u matury, ja si myslí, ale je jiná doba a často, nic jiného než ty statusy na fb nebo nadpisy v bravíčku nepřečtou, což je dost smutné....

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem se u toho fóra zarozčilovala! (A moje reakce byla podobná jako tvoje, taky jsem jí tam napsala, že člověk, co není schopen přečíst pár knih, si maturu nezaslouží. Do mě se nepustila, škoda :( )

    OdpovědětVymazat
  4. Taky si nemyslím, že bys byla zlá nebo zapšklá. Jen myslím, že záleží, na které škole slečna maturuje. Pokud je na gymplu, tak by si maturitu opravdu nezasloužila. Pokud je na učňáku s maturitou, tak to jen svědčí o tom, že, když společnost tlačí všechny do maturity, tak to maturitu strašně devalvuje.
    Samozřejmě nesouhlasím s tím, když si někdo stáhne obsahy knížek z netu a na knížku ani nešáhne. Ale osobně jsem za ně strašně vděčná. Studuju češtinu a máme přečíst 50 knížek za semestr, takže jsem vážně ráda, že nemusím úplně všechny obsahy a rozbory psát sama. Takhle si to jen přečtu, opravím a doplním.

    OdpovědětVymazat
  5. Já měla knihy k maturitě přečtené tam v praváku přibližně.. s názorem, že takový člověk si maturitu nezaslouží, plně souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  6. U nás spolužáci prolezli bez čtení pěkně.
    Ani já jsem všechny ty knihy nečetla. Spousta z nich se mi totálně příčila a stačilo mi, že jsem s odporem přečetla úryvky a pak do podrobna nastudovala děje. Třeba proti Sofiině volbě mám jisté výhrady.
    Dost z knih jsem měla přečtené už někdy od základky, takže to bylo taky ulehčení. Naštěstí, protože nám v maturitním ročníku změnili celý seznam čtení k matuře.
    Spolužákům jsem nakonec předhodila celý svůj čtenářský denník, protože to co předváděli při zkoušení těch knih před tabulí bylo vyloženě trapné. Taky díky tomu dostali spoustu pětek a stěžovali si že se nepřihlásím když to téma umím a uměla jsem na každou hodinu. Učitelka totiž většinou projela celou třídu a podarovala je pětkama, než se dostala až ke mě. Říkala jsem jim že k matuře se za ně taky učit nebudu. Někteří z nich měli těch pětek už mraky než to pochopili.
    Ale stejně jsem nakonec celou češtinu vypracovala sama, protože někteří z nich při škole pracovali a jeden spolužák míval dokonce noční (a ten měl pětek snad nejmíň i přesto). Pak se půl hodiny před vyučováním prospal v šatně a nacvičil do lavice.

    OdpovědětVymazat
  7. No, já třeba čtu ráda a co jsem koukala na seznam četby k maturitě, s většinou knížek už jsem měla tu čest :)
    Ale neodsuzuju její přístup. Každýmu jde něco jinýho.
    Pro mě to není "Čapka za Kunderu" ale "ústní část angličtiny (příprava) za četbu".

    OdpovědětVymazat
  8. Nemyslím, že bys byla (zlá zapšklá šprtka), ale nemáš tu dostatečně reprezentativní vzorek populace (přiznejme si, tento blog čtou inteligentní čtenářky, pro které není četba sprosté slovo), takže nelze vyvozovat závěry :-D (humor, samozřejmě)
    Myslím, že jsi slečnu dobře popíchla, bohužel to u ni asi nebude mít ten efekt a bude to spíš na stěnu hrachu házení...ale třeba se "nebesa rozestoupí" a spravedlnosti bude učiněno zadost, kdo ví.

    OdpovědětVymazat
  9. docela mě láká si to vlákno přečíst...ale nenacházím ho tam, nechtěla bys hodit odkaz? Nebo indicie k nalezení (název tématu)...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Promiň, taky už nevím, jak se to jmenovalo......je toho tam strašně moc X_X

      Vymazat
  10. Tak jestli jsi zlá a zapšklá Ty, tak já asi taky - nezaložíme klub? :D

    Podle mě nečtoucí člověk nemá co dělat na střední škole. Je vina systému a učitelů, že nechají takové trubky prolézt a vypracovat se na posty bílých límečků, kam absolutně nepatří.

    OdpovědětVymazat
  11. Já takové lidi nechávám být, ale taky tenhle přístup nesnáším
    když mi někdo vpálí do očí, že nečte, taky u mě klesne: je to jeho věc, ale rozhodně se s tím nemusí chlubit jako by to byla nějaká přednost
    Vzhledem k tomu, že jsem na gymplu, tak s podobnými lidmi mám tu čest jen málokdy, naštěstí...

    Na druhou stranu nesnáším takové ty hipsterské intelektuály co čtou nějaké filosofické sračky a pak s vámi jednají jako byste byli negramotní nebo co :// Hlavně že klasiky přečtené nemají

    OdpovědětVymazat
  12. Haha, no, já studuju češtinu na peďáku a docela se děsím toho, co budu jednou učit. Jakožto budoucí učitelé musíme přečíst kvanta knih - jasně, ne všichni je čtou, ale je zkrátka lepší je (aspoň většinu) přečíst, rozhodně se nás neptají jen na děj, jako u zkoušení na gymplu - a představa, že si jednou stoupnu před takovýhle negramoty, mě docela znervózňuje. Taky neřikám, že každej musí číst, dokud se mu nekouří z hlavy, ale myslím, že přeci jen existuje nějaký kánon děl, která by měl znát každý - a to jak člověk, co chodí na gympl, tak ten, co chodí na učňák s maturitou. Malou násobilku taky musí umět každý, tak proč ne přečíst pár knih? Jak už tu někdo psal, je to chyba systému. Nebudu tvrdit, že nás na základce a na gymplu někdo nutil číst, čtenářský deník byl spíš výsměch, než nějaký obraz naší čtenářské zkušenosti. Je to smutný, no. Dokud žáci na základce nebudou vedený ke čtení, tak to takhle bude pořád.

    OdpovědětVymazat